Sjöliv i tidningen Trucking Scandinavia

Publicerad: 2021-06-02

Vi älskar tidningar med bra namn. Ett exempel är Dagens Industri, men ett ännu bättre är ju Trucking Scandinavia. Vi har inte många truckar men får ändå vara med. Se här vad som står om oss:

Sjöliv i tidningen Trucking Scandinavia
Sjöliv i tidningen Trucking Scandinavia

Skärgårdsliv med Sjöliv

Solbelysta fjärdar och spegelblanka vyer. Men också vinterdagar med styv kuling och hård sjögång. Och när något går fel ute i Stockholms skärgård, då får man lösa det helt enkelt. Skepparna och maskinförarna på Sjöliv AB anser sig ha världens bästa arbetsplats.

Det var en tidig morgon på Värmdö, och den snabba lilla aluminiumbåten Flöör lägger ut från Sjölivs kaj mellan Sandöfjärden och Västra Saxarfjärden. Båten går bland kobbar och skär mot Äpplarö, en ö med några få bofasta i Stockholm mellersta skärgård.

En flock ejdrar lyfter från vattnet när Flöör närmar sig, och enligt skepparen Kristian Ståhl är det inte ovanligt att man ser både havsörn och mink ute bland öarna.

– Folk laddar för att åka ut i skärgårn när de har semester. För oss är det här vardag, säger Kristian.

Kollegan Alex Kahlbom håller med:

– Världens bästa arbetsplats, sammanfattar han.

Vintern kan vara vrång

Det ska dock sägas, att detta utspelar sig en vårmorgon då skärgården precis börjat visa sig från sin vänligaste sida. Vintertid kan den vara mer vrång.

– Det är mörkt, det är kallt, man får tampfrysning… ibland får man stå och hacka i en halvtimme bara för att få loss båten. Att gå över en stor fjärd i snöstorm är inte heller kul. Så jo, vintern ställer till det ibland, säger Kristian.

Och året runt skiftar vind-, väder- och vattenförhållanden oupphörligt.

– Det är konstant anpassning som gäller, annars går det dåligt, säger Kristian.

Sätta stenkista

På plats vid Äpplarö väntar Remo: en 18 meter lång och sju meter bred grävpråm, med åtta meter långa stödben och eget elverk för att driva den radiostyrda stödbenshanteringen. Pråmen är lastad med krossberg, och ombord står en 15 tons Hyundai 145 LCT-9, en ärrad kämpe till bandgrävare.

– Den är åtta år gammal och jobbar i bräckt vatten hela dagarna. Så den får rätt mycket kärlek, annars skulle det inte funka. Det blir full service två gånger per år, inklusive att ta isär hela rototilten och smörja upp allt som går, säger Alex.

Remos framdrift sköts med Västskär, en knappt tio meter lång bogserbåt på 19 bruttoton med 300 hästars marindieselmotor. Även Västskär är en gammal kämpe, byggd på 1970-talet men med nyare hytt som Sjöliv byggt själva.

100 ton sten i kistan

Idag ska Alex och Kristian sätta stenkista för en bottenförankrad brygga. Totalt ska tre kistor på plats, tre meter djupa och med måtten 9,5 gånger 2,4 meter. Varje kista fylls med cirka 100 ton sten, så det blir flera lass per kista för Remo som har 60 tons lastkapacitet.

Sista biten fram till bryggorna skjuter Kristian på med Västskär medan Alex sitter fram i grävaren och fungerar som bogpropeller – genom att paddla i vattnet med planerskopan.

– Det är det som är lite speciellt i det här jobbet. Man ska helst vara både sjöbuse och grävmaskinist, säger Kristian.

Allt-i-allo

Men Alex använder inte Hyundaigrävaren bara till att skopa sten i kistan och hjälpa till i manövreringen av pråmen. Han drar stenkistan på plats, lägger på stålramper för att tynga ner den, lastar i land virket som bryggan sedan ska byggas av, med mera.

– På ett sådant här uppdrag är grävaren mer än bara grävare. Den är kran, paddel och allt däremellan, konstaterar Kristian.

Firman startades 2003 med en enda, kranförsedd arbetsbåt. Idag har man 31 båtar och 28 maskiner, 32 anställda, och är i färd med att rekrytera ännu fler grävmaskinister.

– Verksamheten har växt väldigt snabbt. Det finns gott om jobb ute på skärgårdsöarna, säger arbetsledaren Mikael Ahnmé.

Och Sjöliv jobbar i princip bara i skärgården.

– Vår USP är just att vi har pråmar och båtar och kan jobba på ute på öarna på ett sätt som inte alla kan. Här är det ju inte som på fastlandet, att du kan ringa efter ett lass grus så kommer det en lastbil efter en halvtimme, säger Mikael.

Bred sjötransport

Lite grovt räknat kan man säga, att verksamheten står på tre ben:

– Den största delen är allt som har med bryggor att göra. Vi lägger ut flytbryggor, bojar och annat med kranbåtar och arbetsbåtar. Sedan har vi pålade bryggor, stenkistor, betongringsfundament och sådant. Där jobbar vi mycket med grävmaskin på pråm, som kan ta med allt material och all utrustning som en enhet, säger Mikael.

Kistorna timrar man själva med dymlingar – ingen spik eller annan metall som kan rosta. När pålar och stenkistor är satta, går pråmen tillbaka och nästa arbetslag åker ut med mindre båtar för att bygga själva bryggorna.

– I viss mån, och där alla tillstånd finns, utför vi även muddringsarbeten. Vi river också gamla bryggor med allt vad det innebär av sortering och deponering, säger Mikael.

Viktig verksamhet

Markentreprenader är en annan viktig del av firmans verksamhet.

– Det är nästan lika stort som sjöbiten. Det handlar mycket om att frakta ut och installera avloppsanläggningar ute på öarna. Där jobbar vi ofta med mindre grävare på sex eller nio ton. Vi anlägger också vägar, husgrunder, kajer och annat, berättar Mikael.

Det innebär en hel del gjutning, och Sjöliv har en egen mobil betongfabrik på pråm.

– Så vi tillverkar betong ”a la carte” ute på plats. Alternativet vore att köra betongbilar på pråmar, det skulle bli både knepigare och dyrare för kunderna, säger Mikael.

Det tredje benet i verksamheten är sjötransporter. Man har bland annat en 28 meters vägfärja som lastar 90 ton och utan besvär kan ta ombord hela lastbilar.

– Vi fraktar dagligen ut grejer till öarna: byggmaterial, maskiner, boskapsdjur… i princip allt du inte kan ta med på Vaxholmsbåten, säger Mikael.

Ingen servicebil

Ute hos Remo på Äpplarö har Alex och Kristian fått stenkistan på plats på 15 minuter.

– Ibland kan det ta flera timmar, det beror väldigt mycket på vinden och vattnet. Alla jobb är väldigt olika. Detaljplanering är bara att glömma: vi vet ju övergripande vad vi ska göra, men exakt hur och i vilken ordning – det får visa sig, kommenterar Alex.

Kristian gillar att ingen dag är den andra lik.

– Det är ju mycket problemlösning i all entreprenadverksamhet, men kanske särskilt här. Vi har bara oss själva, säger han.

Alex instämmer:

– Det är svårt att ringa servicebilen när man ligger ute på vattnet. Om någonting krånglar så får man lösa det, helt enkelt.

Gillar vara nära havet

Vad är det bästa med detta jobb?

– Skärgården, svarar både Kristian och Alex samtidigt.

Kristian brister ut i skratt:

– Bara jag är nära vatten så är jag nöjd. Kommer jag 200 meter upp på land så börjar det kännas olustigt, säger han.

Alex framhåller också frihetskänslan i yrket.

– Vi gör vad vi ska och så är det med det, avslutar han.

2021-06-02