Sjöliv i Dagens Industri

Publicerad: 2020-07-29

I Dagens Industris artikelserie ”Landet runt i pandemins spår” fick Sjöliv vara med och beskriva sin situation och effekterna i Stockholms skärgård.

https://www.di.se/nyheter/fullt-os-i-skargarden-byggarna-okar-i-krisen/

Länken kräver inloggning men artikeln är utskriven nedan:

Artikel i Dagens Industri
Artikel i Dagens Industri

Fullt ös i skärgården – byggarna ökar i krisen

STOCKHOLM. Två stenkistor håller på att byggas invid hamnkanten i Lillsved på Värmdö, snart ska de bogseras ut och fyllas med sten hos någon av Sjölivs kunder ute i Stockholm skärgård. Det är bland det sista som ska hinnas med innan bolaget tar sommaruppehåll – en välförtjänt semester efter en vår då coronakrisen hela tiden fick trycket att öka.

För 17 år sedan hade ingen av Sjölivs tre grundare Rikard Beckman, Carl Wranding och Max Odén någon vidare erfarenhet av bryggbyggen, bojar eller markarbeten. 

Allt startade med Kvikkjokk – arbetsbåten som skulle leda dem ut i skärgården, bort från instängt kontorsliv.

”Vi hade en dröm om att inte jobba på kontor. När vi köpte vår första båt var det för att komma ut i skärgården och lägga bryggor och kättingar som en sidoverksamhet. Vi jobbade kvällar, la någon boj här och där men från början var det mest på skoj”, säger Rikard Beckman.

Tidigare erfarenhet skulle visa sig vara överskattat. Sjöliv har sedan starten ökat sin omsättning med ungefär 20 procent per år. 

”När kunderna frågar om vi kan leverera olika saker har vi ofta hakat på. När någon för första gången ville att vi skulle bygga en stenkista fick vi tag på en som kunde lära oss det. Och då visade det sig att det inte var så märkvärdigt det heller. Vi har under årens gång lärt oss en sak i taget och med tiden insett att det går att lära sig det mesta”, säger Rikard Beckman. 

Kvikkjokk finns fortfarande kvar i bolaget, men har kompletterats med flertalet arbetsbåtar, sju pråmar och en vägfärja. När båtarna inte är ute på jobb i Stockholms skärgård – från Furusund till Nynäshamn – ligger de tätt förtöjda i bolagets egen hamn i Lillsved på Värmdö.

En stor del av verksamheten har blivit att byta ut de många omoderna enskilda avloppen på sommarstugeägares landställen. Sedan kustkommunerna började inventera avloppssystemen runt om i skärgården har ett stort antal kunder som fått föreläggande med krav på moderna lösningar kommit rusande.

”Vi är en av de största på avlopp i skärgården, men vi hinner ändå inte med. Det finns närmare 10.000 öfastigheter bara i Värmdö kommun. Cirka 60 till 70 procent får föreläggande och måste åtgärda någonting”, säger Carl Wranding. 

Ofta är det byte av ett avlopp som sedan leder till fler jobb hos samma kund. 

”När man väl är där med en grävmaskin kommer de på att de behöver ta bort några stubbar, göra en gräsmatta, bygga ett utegym eller anlägga en sandstrand”, säger Rikard Beckman. 

Hittills är det bara husbyggnation som de tackar nej till. 

”Vi har provat det en gång, men när vi går upp på land för länge så ligger våra pråmar still och tanken är att de ska rulla så mycket som möjligt”, säger Carl Wranding. 

”Pråmarna är ju kärnan i hela vår verksamhet”, fortsätter Rikard Beckman.  

Sjöliv är i dag uppdelat i fyra bolag – Sjöliv Marinentreprenader med fokus på bryggor, bojar och sjötransporter är gruppens största. Den del som nu börjar närma sig samma nivåer är verksamheten för markentreprenader. Dit hör bland annat avlopp, husgrunder, gräsmattor, markplanering och husrivningar. Utöver det riktar sig ett företag mot kommersiella aktörer och en före detta vägfärja utgör det sista bolaget.

Men Sjölivs nya bebis lyser orange på en pråm i hamnen.

”Det är den första mobila betongfabriken i skärgården. Tidigare har det varit lite svårt att leverera betong i skärgården, man måste köra ut betongbilar vilket är tidskrävande och ger osäker betongkvalitet. Plus att det blir dyrt och inte heller så miljövänligt”, säger Rikard Beckman.

I mitten av mars ringde Carl Wrandings mobiltelefon. Nyhetsflödet hade då börjat bli helt dominerat av coronapandemin.

”Kunden ville pausa alla sina privata investeringar och då kände vi att ’det här är nummer ett, nu kommer resten’”, säger Carl Wranding.

”Pråmarna är ju kärnan i hela vår verksamhet”, fortsätter Rikard Beckman.  

Sjöliv är i dag uppdelat i fyra bolag – Sjöliv Marinentreprenader med fokus på bryggor, bojar och sjötransporter är gruppens största. Den del som nu börjar närma sig samma nivåer är verksamheten för markentreprenader. Dit hör bland annat avlopp, husgrunder, gräsmattor, markplanering och husrivningar. Utöver det riktar sig ett företag mot kommersiella aktörer och en före detta vägfärja utgör det sista bolaget.

Men Sjölivs nya bebis lyser orange på en pråm i hamnen.

”Det är den första mobila betongfabriken i skärgården. Tidigare har det varit lite svårt att leverera betong i skärgården, man måste köra ut betongbilar vilket är tidskrävande och ger osäker betongkvalitet. Plus att det blir dyrt och inte heller så miljövänligt”, säger Rikard Beckman.

I mitten av mars ringde Carl Wrandings mobiltelefon. Nyhetsflödet hade då börjat bli helt dominerat av coronapandemin.

”Kunden ville pausa alla sina privata investeringar och då kände vi att ’det här är nummer ett, nu kommer resten’”, säger Carl Wranding.

Vad tycker ni om de kriståtgärder som kommit hittills?

”Vi har lyckligtvis inte behövt utnyttja krisåtgärderna så vi kan inte uttala oss om detaljerna. Det känns som politikerna har agerat kraftfullt men svaret på om åtgärderna är tillräckliga kommer ju visa sig framåt. Om de företag och branscher som i grunden är sunda kan ta sig igenom krisen utan att behöva konkursa på vägen”, säger Rikard Beckman

Frida Westergård